Väderprognos för 5 dagar

tisdag 3 januari 2012

Godmorgon gråa tisdag!

 

20s

Det är grått, men milt. Termometern visar +2,6 grader och det regnar inte just nu.

Vi var ensamma inatt, maken ringde precis och är väl hos oss igen vid 11 snåret. Det var ovant att sova utan honom, men efter den här veckan återgår allt till det gamla vanliga och vi blir ensamma igen under vardagarna.

Jag lyssnade färdigt på låneboken Kretsen och den spännande upplösningen av deckaren igår. Jag tittade på en film också.

Jag valde att se denna

49849

gamla klassiker!

Jag gillar den! Den är rolig än idag. Många av de gamla komedierna blir nästan larviga med åren, men det finns många undantag. Den här är ett av dem.

Idag tävlar våra skidstjärnor vidare i Tour de Ski. Vi ska se och heja på dem idag också. Men till dess och makens ankomst ska jag lyssna på en annan av mina låneböcker. Det blir Den farliga leken av Mari Jungstedt. Hoppas att den är lika bra som de andra vi har läst (lyssnat på) tidigare av henne.

Jag sitter och funderar vad vi ska äta till middag. Vi skulle kanske göra en skinklåda av resterna av julskinkan. En vän hade ett enkelt recept på den i sin blogg för inte så länge sedan och jag fick skolminnen när jag läste.

Jag minns att vi fick det i skolbespisningen ibland. Jag minns också att jag gillade maten i skolan. Den var kanske bättre på 60-70 talet. Jag minns att vi fick fisk en gång i veckan och pannkakor varannan fredag. På lördagarna, jo jag gick i skolan på lördagar också upp till 6-an, fick vi risgrynsgröt. Vi hade inga flådiga salladsbord och om det alls fanns nåt grönt till maten var det oftast strimlad vitkål och de gånger vi fick lever eller köttfärslimpa var den blandad med lingonsylt.

På fisk och leverdagarna var vi inte många som gillade maten. Jag tycker om båda, så jag en av de få som åt. En av höjdpunkterna var när vi fick spenat med rökt lax. Det hände nån gång per termin minns jag. OJ så nostalgisk jag blev bara av att bli påmind av en maträtt som jag åt i skolan.

Men jag är så här, när jag får tag i en tanketråd spinner jag vidare och inlägget blir hur långt som helst.

Det ena minnet leder vidare till nästa och därefter allt fler. Jag “kokar soppa på en spik” helt enkelt och det är svårt att sluta.

Lika bra att jag gör det nu i alla fall, så ni inte tröttnar på allt mitt svammel Förvirrad

Ha en fin tisdag!

GodawLis%20(16) /Julia

6 kommentarer:

  1. Det är bara trevligt med ett lite längre inlägg men minnen. Många poppade upp här också, både skojiga och sådana man helst hade sluppit påminnas om.

    SvaraRadera
  2. Visst var det annorlunda "förr" i tiden. Jag är inte säker på att allt blivit bättre. Frukt och grönsaker fick vi inte så ofta, men många av oss lever ju än!

    SvaraRadera
  3. Jätte kul att läsa om gamla minnen, du skulle hört då när matte och hennes "gamla" vänner snackar om skoltiden, ojoj en stackars kille blir ju sår i öronen! Matte gillade inte skolmaten det har jag fått klart för mig men sen är hon väldigt kinkig med mat i alla fall "storköks mat", restauranger går bra och i stort sett all hemlagad.
    Hoppas att ni har bättre väder nu än vad vi har!

    Kramizar & Vovisar

    SvaraRadera
  4. Matte som jobbar i en skola tycker maten är riktigt bra där hon är men tror att det är väldigt olika. Mer grönsaker är det helt klart! Skönt att ni får hem husse ikväll. Nosbuff

    SvaraRadera
  5. Jag gick oxå i skolan på lördagar, men bara till kl 11.00 ca, alltså tre timmar, och sista timmen hade vi ngt som kallades *roliga timmen*
    Det var oxå fram till sjätte klas.
    Kan oxå bli nostalgisk ibland, när man läser hur andra har haft det i unga da`r
    Vi fick då ingen mat på lördagar,
    eftersom det var så korta dagar.

    Här har snön nästan smällt bort.

    Tass tass

    SvaraRadera
  6. Här har det nästan varit + 7 grader idag med , nu i eftermiddag så har blåsten dragit in igen med mer regn i släptåg :(
    Min matte har som vanligt jobbat och sen träffade hon sin kompis och så åt dom lunch ute på stan. Vad jag o husse fått = INGENTING (nästan ;-)
    Skönt att er husse kom hem igen innan middag idag !

    SvaraRadera