Väderprognos för 5 dagar

måndag 15 januari 2018

God fortsättning!


Det var ett tag sedan jag skrev, men allt är bra med oss. Jag har virkat klart min trekantiga sjal i olika blåa nyanser, det är bara att fästa trådarna.
Den blev den tredje klara projektet. Nu har jag börjat på en stor filt till min säng.
Den blir 140 X 170 cm minst. Jag virkar på så långt garnet räcker. Jag har 2,8 km = 8 st 200 g nystan garn till den! Det har gått åt nästan två nystan såhär långt. Varven är långa 140 cm, men med virknål nr 6 växer den stadigt.


Så här långt hade jag hunnit i lördags och nu 


är den såhär stor. Den är vikt 4 ggr på bredden och ni kan se min självlysande virknål, som jag jobbar med. Den ingår i ett sett med 9 virknålar. Från 2,5 till 6,5 mm. Ljuset är till hjälp, men det måste vara ljust runt om annars blir den för skarp.  Den är rejäl att hålla i. Jag klarar inte de vanliga tunna aluminium virknålarna. Jag får nästan kramp av dem. Det är bättre med dem som är ergonomiska och jag får inte hålla på hela dan, fast det är jättekul, för då får jag också ont.

Nu vet ni hur mina dagar går när Sötaste Fröken Amanda låter mig. Hon går först. Vill hon busa, gosa eller bara kela lägger jag undan handarbetet och bara bryr mig om henne.

Jag önskar er en fortsatt trevlig måndag!

 /Julia

6 kommentarer:

  1. God fortsättning till dih och Amanda också. Men vad du är duktig som håller på och virkar än det ena eller det andra och vackert blir det.
    Bra det finns ordentliga verktyg att hantera för dig.
    Jag köpte mig en kökslampa ifag får bli en tidig födelsedagspresent.hihi!
    Jag tog bort den sista adv.staken idag och bytte gardiner.Lampan passar så bra.
    Må så gott o kramisar från
    Gunilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är verktygen viktiga. Jag har köpt på mig flera sorter av virknålar och de som lyser och en annan sort (också ergonomiska) trivs jag best med.
      De bästaste "presenterna" köper man själv ;-)

      Radera
  2. Inget litet projekt du gör nu men så fin den blir.
    Matte säger att även hon får kramp i handen av de smala virknålarna men för hennes del beror det nog på att hon gör det sååååååå sällan, hihi!

    Kramar & Nospussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas ju på att den blir fin!
      Det ÄR mysigt att handarbeta!

      Radera
  3. God fortsättning! Vilket projekt! Så vacker den blir,underbar färg! Ta tass om er. Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har blivit dryga 75 cm tills nu :), så den växer fort!

      Radera