Väderprognos för 5 dagar

lördag 16 december 2017

Vuxengodis...

Snön som har fallit är nästan borta. Idag har det kommit en hel del regn bladat snö, men inget som låg kvar.

Jag har kokat lite Vuxengodis idag. Burkarna innehåller körsbär, syltsocker, mörk kvalitets choklad och rom. Alltså inget för barnkalaset direkt 😋...

Jag hittade receptet i somras och nu blev det äntligen av att jag kokade en sats.
Det var första gången jag hittade frysta urkärnade körsbär i min butik. Jag blev verkligen glatt överraskad och köpte 4 paket = 1 kg körsbär, av det blev det


3 st Mason ½liters burkar och lite till. Det ska bli spännande att smaka på sylten när den har kallnat. Eftersom både choklad och rom är tillsatta sist, när sylten hade svalnat lite och bara var varm nog att smälta chokladen är inte den lilla  alkoholen (½ dl) urkokt. Alltså är den kvar i sylten.

Körsbär i rom har de flesta hört talas om, men inte tillsammans med choklad i sylt. Jag hoppas (och tror) att denna kommer bäst till sin rätt på ostbrickan och inte på frukostmackan.
Förmodligen kommer jag att finslipa receptet, det brukar jag nästan alltid göra, men ville prova originalet första gången.
Jag berättar hur den blev när jag får lite feedback senare. Smaken går inte att avgöra riktigt när sylten är varm. Den måste kallna och mogna ett tag för att smaken ska utvecklas.
Den var ganska rinnig när jag hällde upp den, så det blir spännande att se vilken konsistens den får till slut.

Nu vet ni vad jag har roat mig med denna decemberlördag!

Amanda och jag önskar er en fortsatt trevlig helg!


 /Julia

2 kommentarer: