Väderprognos för 5 dagar

måndag 15 maj 2017

En mysig måndag.


Jag har alltid gillat att handarbeta, men efter min stroke 2008 jag jag bara gjort ett misslyckad försök till att göra det igen för 3-4 år sen.
Men nu gav jag mig 🐱 på att försöka igen för några veckor sen. Jag insåg att virkning skulle nog bli lättare än att sticka till att börja med.
Jag letade efter ett enkelt mönster till en trekantig sjal på nätet och jag hittade många. Jag valde den absolut enklaste! Beställde yllegarn av hyfsad kvalitet och virknål till den och de kom i fredags för drygt en vecka sen. Jag försökte och försökte utan att komma någonstans.
Förra söndagen frågade jag tjejen från hemtjänsten om hon kunde hjälpa mig att börja, så jag hade "nåt" att hålla i, förutom ett tunt "snöre". Hon var gullig och gjorde tre varv åt mig. Det började med 6 luftmaskor och virknål nr 3, så det var inte mycket ändå, men nu hade jag nåt litet att hålla i. Det går mycket långsamt. Min vänstra hand vill egentligen inte alls, men jag VILL!!! 

Så här mycket (eller lite) har jag gjort på 8 dagar


En sån här sjal kunde jag virka förr på bara under en helg, men inte nu. Det går inte fort och jag har ont i händerna, men himmel så roligt det är! Jag har definitivt fått blodad tand!

Jag pratade med en kompis om just garner och hen berättade om ett kult garn som heter Pleddgarn. Jag hittade den hos skapamer.se till bästa pris och beställde 2 nystan av den genast, det vill säga i torsdags. Vilken service, de kom idag! Jag fick till och med ett mail om saken tidigt i morse! Såhär stod det i mailet:

Paket från Skapamer.se (Netray AB) levererat
Ett paket har levererats till din postlåda med
MTD Postlådepaket.
Töm din postlåda, särskilt om den finns på tomten eller
i en trapphusentré!

*MTD betyder morgontidig distrubition

Paketet hängde på min brevlåda. 

Jag skrattade gott när jag öppnade paketet och såg vad som låg i. 2 jättenystan i en genomskinlig "liten" plastväska med blixtlås! Snyggt paketerat!


Jag blev en smula orolig först, eftersom färgen på de två var så olika, men de är från samma färgbad, bara nystade lite olika.

För att ni ska kunna förstå hur stor nystanen är, tog jag en bild på ett av dem och ett vanlig 50 g nystan. Och ja! Blått är min älsklingsfärg!


Till höger är garnet jag virkar med nu. Pleddgarnsnystanet är verkligen gigantisk!

Visst är jag jättesugen på att "känna" på det nya garnet, men inte innan min sjal är färdig! Det har jag lovat mig själv. 

Nu är det dags att lägga undan allt och ta en tur i badrummet. Amanda har jamat om att hon vill sova = matte ska ligga i sin säng!

Vi önskar er alla en god natt!

 /Julia

10 kommentarer:

  1. Wow så fint det blir! Tycker dessutom inte det är lite heller.. härligt att du kan envishet är inte så dumt!
    Nosbuffar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är jag envis. Det hjälper mycket, speciellt efter jag blev sjuk!

      Radera
  2. Åh vad kul att du har börjat virka igen! Jag tog själv upp brodering igen förra sommaren efter många års uppehåll och det är ju så kul att skapa med händerna! Jättefint garn du har beställt, jag gillar också blått. Skall bli spännande att se vad det blir :)
    *nosbuffar*

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jätte. Jag har ju inte bestämt än vad jag ska göra av dem, men Pleddgarnet lär räcka till ganska mycket, skulle jag tro!

      Radera
  3. Vi är riktigt imponerade för matte kan inte virka, jo rakt upp och ner men hon förstår sig inte på mönsterbeskrivningar, rena grekiskan för henne.
    Blir jättefint och även om du tycker själv att det går sakta så går det ändå framåt och det är det viktigaste.

    Kramar & Nospussar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mönster kan vara knepigt, men detta är ju bara stolpar och luftmaskor 😉.

      Radera
    2. Som sagt rena grekiskan för matte, hehe!

      Radera
    3. Hon behöver bara en översättare, nån som kan och sitter bredvid och förklarar!

      Radera
  4. Vad roligt att du tagit upp vikning igen. Det är nåt speciellt att skapa nåt med händerna. Även om det värker i början, så kan ju en stark vilja göra underverk.

    SvaraRadera