Väderprognos för 5 dagar

torsdag 20 december 2012

God eftermiddag vänner!

 

juletrae099

Våra dagar är lika enformiga som vanligt. Jag sitter och läser, lyssnar på klassisk musik och busar med Smulan och Amanda när de vill.

Min julstämning är lika med noll. Jag har medvetet inte lyssnat till traditionell julmusik. Jag vill helt enkelt inte höra dem. Förmodligen är det för att jag inte kan göra så mycket som jag skulle vilja. Lite av lusten är borta, tack vare det.

Den galna köp hysterin har vi aldrig förstått oss på. Vi brukar ge varandra en sak som vi verkligen vet att den andre vill ha. För mig blev det läsplattan iår från maken. Vad maken ska få, får ni höra efter julafton. Han läser bloggen också Blinkar!

All julpynt har vi ute, husets jul belysning har maken hängt upp. Granen växer strax utanför huset. Några talgbollar ska upp i den till pippisarna, när han kommer.

Jag fixar inte vare sig att laga all mat eller jul pyssel. Lika bra att strunta i det, än att svära över att inte kunna. En sak kan jag däremot fortfarande och det är att fixa jul sillen, två sorter, efter svärmors gamla recept. Jag har kokat spadet till den inlagda och den får gotta till sig i kylen innan jag lägger i sillen och rödlöken imorrn eller på lördag. Senapssillen fixar jag på lördag. Julafton är ju på måndag, så de har tid på sig att bli riktigt goda till dess! Nåt annat blir det inte. Jo! Min goda Jansons frestelse, men den får vänta tills på måndag. Den åker in i ugnen lagom till Kalle börjar, då är den klar att äta när programmet är slut. Julafton utan Janson, skinka och sill är ingen julafton för oss. Köttbullar, prinskorv och sylta med rödbetssallad får vänta till juldagen. Sen blir det inte så mycket mer. Jag minns jular från förr då jag till och med gjorde sylta och leverpastej själv, men det var många år sen. Jag fattar inte att jag gjorde så mycket av julmaten själv, fast vi var flera som åt på den tiden våra föräldrar levde. Nu är vi bara två och vill inte äta julmat till “midsommar” Blinkar.

Imorrn är det Vintersolståndet, årets kortaste dag. Sen blir det sakta ljusare dag för dag, fast det lär dröja nån eller några månader innan vi märker nåt!

Ha en jättefin Torsdag!

by038 /Julia

10 kommentarer:

  1. Nu för tiden finns det ju knappast nån anledning att äta massor just vid jul. Bara man går ut på stan blir man trött på allt vad julen heter tycker jag. Varför inte passa på att ta det lite lugnt, äta lite av det man tycker om istället för att ladda med massa måsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Det är det vi har gjort sedan min mamma gick bort 2004. Hon gick bort sist av våra föräldrar.
      Att slippa "stan" är bara toppen! :)

      Radera
  2. Vi har inte heller så mycket julstämning här hos oss, stjärnan står i fönstret och bocken är framme men sen får det vara säger matte och julmusik orkar hon inte med, hihi!
    Matte berättade att de gjorde också en massa julmat när matte var liten, kokte sylta på grishuvud mm och matte var med och undersökte ögon och tänder på huvudet. Matte är lite knasig med att undersöka så men hon säger att är det bara dött bekommer det henne inte men hon skulle aldrig kunna ta död på nått.
    Sill och Jansson är bäst på julbordet, tycker matte, hihi!

    Kramizar & Nosgos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut är sill å Janson bäst på julbordet!
      Visserligen älskar jag fist, men lutfisk är lite urk, så den avstår jag ifrån - maken avstår också. Han äter sill, lax och inte så mycket mer i fiskväg.
      Fast mina svärföräldrar älskade lutfisk.

      Radera
  3. Skönt att inte hänga på köphysterin, viktigare att vara tillsammans och umgås. Vi gillar ju räkorna bäst (men hoppar över äggen)Nosbuff

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att få vara tillsammans är viktigast!
      Räkor é gott och rå äggula é riktigt mumsigt.

      Radera
  4. Jag kan inte heller med att äta lutfisk, blä
    Har smakat lite en gång, MEN nej, jag kan inte med den sorten av fisk.
    Skinka, köttbullar och julkorv blir det nog här hemma på julafton, sedan får jag se dom andra dagarna. Har iaf köpt hem julmat så det räcker hela julen.

    Man behöver ju inte äta allt på en och samma dag.
    Vi blir ju bara tre st här, jag min sambo, och vår dotter

    Tasskram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också smakat en gång och gör aldrig om det. Usch... Julkorv avstår jag också ifrån, men maken tycker om det, så visst finns julkorv åt honom :)

      Radera
  5. Jag tycker också att det blir lite hysteriskt med all mat och alla klappar. Nu lagar jag ju ingen mat alls, det enda jag bidrar med till julbordet är saftsåsen :-) men Staffan slavar tills han blir alldeles slut, fast vi säger att vi kan ordna det på annat sätt...
    Håller med om att man blir trött på att äta julmat efter jul, för mycket rester är bara jobbigt.
    Låter som ni har hittat en bra och mysig lösning på julfirandet, förstår att det blir helt annorlunda när det bara är ni två.
    Nu tar vi lite julledigt från bloggen. Önskar er alla en riktigt god jul med mycket mys och många klappar - det finns ju kärleksfulla klappar också, de kostar inget och är inte skrymmande :-)
    Kramar och tassklappar

    SvaraRadera